Tekstgrootte
De Muze is een openbare school, dit betekent dat wij geen onderscheid maken tussen godsdienst of levensovertuiging, alle kinderen zijn bij ons welkom.
"We zien goede en creatieve lesmethodes, prachtdocenten en letterlijk en figuurlijk genoeg ruimte om samen met andere kinderen werelden te bouwen en in te spelen."
De Muze biedt eigentijds en kindgericht onderwijs waarbij verschillende elementen uit onderwijstypen zoals het Jenaplan- Montessori- en Daltononderwijs gecombineerd worden. De mogelijkheden die een kind heeft zijn daarbij telkens het uitgangspunt; elke leerling ontwikkelt zich op zijn of haar eigen, unieke manier. Tegelijkertijd wordt niet vergeten dat een leerling deel uitmaakt van de groep; de omgang met de omgeving speelt op De Muze een belangrijke rol.
• In het dagelijks onderwijs wordt naast de leervakken veel aandacht besteed aan wereldoriëntatie, expressie en kunstzinnige vorming.
• In het kringgesprek leren kinderen zichzelf in de groep te uiten.
• In de thema’s, die elk jaar een aantal keren worden georganiseerd en waarin telkens een apart onderwerp door de hele school wordt uitgediept, komen leren, expressie en creativiteit samen.
• In weeksluitingen laten de groepen aan elkaar zien wat zij in de afgelopen periode hebben gemaakt of ingestudeerd.
"Belangrijk is dat álle behaalde resultaten worden gewaardeerd, niet slechts de resultaten van taal en rekenen. Elk kind krijgt waar mogelijk een ‘podium.'"
De basisgroep is de veilige thuisgroep, waar kinderen de schooldag doorlopen. Hier wordt de dag begonnen met de inloop, en in deze groep worden de pauzes gehouden en wordt de dag afgesloten. De basisgroep heeft een vaste meester of juf. Voor de kinderen van groep 1-2 is de basisgroep de vaste groep.
Naast de basisgroep kunnen de kinderen actief zijn op het leerplein. Het leerplein biedt werkplekken voor individueel werk, voor duo’s of groepjes. Er is een leeshoek, een opzoekhoek en er is een stilteplek. Het leerplein is een afwisselende, stimulerende omgeving waar veel te beleven is en waar kinderen keuzes kunnen maken. De activiteiten op het leerplein zijn uitdagend, gevarieerd en betekenisvol.
Op de Muze wordt vijf keer per jaar een wereldlijk thema geïntroduceerd waaraan in de klassen samen gewerkt wordt. Samenwerkend leren heeft dan ook een structurele plek in het onderwijs dat op De Muze gegeven wordt.
"Wij geloven dat een kind pas lekker in zijn of haar vel zit, als het op drie gebieden goed functioneert: in het hoofd (kennis), in het hart (emotie) en met de handen (expressie). Wij zien het als onze taak om onze leerlingen op al deze gebieden ‘gelukkig’ te laten zijn."
Op De Muze wordt veel waarde gehecht aan kunstzinnige vorming. Vanaf groep 3 hebben de kinderen beschikking over ateliers die zich op de zolder van onze school bevinden. In deze ateliers is alle ruimte om te tekenen, te schilderen en om muziek te maken en te dansen. Regelmatig zijn er tentoonstellingen in De Parel, het bijgebouw van de school, waar de leerlingen hun werk kunnen laten zien. Ook muziek en dans hebben op De Muze een speciale plek. Onze leerkrachten zijn geschoold in het geven van muziekles, en tijdens de weeksluitingen en de themasluitingen geven de kinderen kleine uitvoeringen waarin dans, muziek en drama centraal staan.
Voor de kinderen van de onderbouw staat beweging elke ochtend en middag op het programma. Er wordt zo veel mogelijk buiten gespeeld en op de dinsdag hebben de groepen 1 en 2 gymles in de zaal van De Parel. De groepen 3 en 4 hebben één keer gymles in sporthal De Ark en een keer per week wordt afwisselend ingevuld met dans en bewegen. De groepen 5 t/m 8 hebben twee keer per week gymlessen in sporthal De Ark. Bij toerbeurt worden deze lessen gegeven door een vakdocent bewegingsonderwijs.
"Wij zorgen ervoor dat kinderen zich competent voelen bij het verwerven van kennis, houding en vaardigheden. Zelfvertrouwen ontstaat door zelf ontdekken, uitproberen, leren, oefenen en toepassen"
Belangrijk is dat kinderen zich veilig voelen, zowel bij de leerkrachten als bij de andere kinderen van de school. Om dit mogelijk te maken hanteren wij een actief veiligheidsbeleid waarbij duidelijke regels gesteld worden met betrekking tot gedrag op school. In samenhang daarmee reageren wij zeer alert op pesten en nemen wij vragen en problemen van ouders zeer serieus. Het is belangrijk dat elk kind weet dat pesten niet kan en dat de school direct in actie komt als pesten toch voorkomt.
Om pestgedrag aan te pakken maken we gebruik van de No Blame-aanpak. Uitgangspunt is dat het belangrijker is het probleem op te lossen dan de pester te straffen. De No Blame-methode is een positieve manier om pesten aan te pakken, zonder ‘beschuldigende’ vinger. Er is een anti-pestcoördinator op school.