Tekstgrootte
De Muzen zijn de negen godinnen van de kunsten en de wetenschappen. Zij staan bij ons voor negen motto’s die gezamenlijk een leidraad vormen tijdens de leuke schooltijd die we onze leerlingen willen geven.
"De kernwaarden van onze school komen terug in de thema’s die door de negen muzen worden uitgebeeld."
Een kind dat zich op school verveelt, laat meestal niet zien wat het kan. Een beetje uitdaging biedt vaak uitkomst. Soms blijkt dat kinderen juist heel goed zijn in de taak die ze zo vervelend vonden, maar moeten ze eerst uit de tent gelokt worden. Ze zijn dan vaak verbaasd over de eigen prestaties en zien dat hun inzet beloond wordt. Op De Muze bieden wij uitdaging door leerlingen de mogelijkheid te geven zich buiten de gebaande paden te begeven en soms door ze ‘in het diepe te gooien’. Zo merkt een kind dat sommige dingen juist leuk zijn als een beetje tegengas wordt gegeven.
Bij De Muze is ‘samen plezier maken’ een belangrijk motto. De schooltijd moet in de eerste plaats een mooie tijd zijn waaraan een mens later met plezier kan terugdenken. Een kind dat niet met plezier naar school gaat, boekt vaak minder vooruitgang in zijn of haar schoolprestaties. Op onze school wordt er veel waarde aan gehecht om naast de verplichte taken die er nu eenmaal zijn, ook samen plezier te hebben. Plezier op het schoolplein, in de klas, tijdens de weekafsluitingen, met Sinterklaas- en kerstvieringen, en op schoolreisjes. Spelend leren is tenslotte ook leren!
Een kind is van nature nieuwsgierig. Het is de verantwoordelijkheid van de school om die nieuwsgierigheid levend te houden. Wij doen dat onder andere door vijf keer per jaar een nieuw thema aan te bieden. Het samenwerken aan onze thema’s is een mooie manier om groepswerk vorm te geven. Nieuwe kennis en inzichten worden op deze manier in de context ontdekt en onthouden. Hierdoor leren kinderen verbanden zien en onthouden zij de opgedane kennis beter. Nieuwsgierig mogen zijn, maakt leren leuk!
Plezier hebben op school heeft ook te maken met de mogelijkheden die je krijgt om je talenten tot ontwikkeling te brengen. Elk kind heeft iets waarin hij of zij uitblinkt. Wij als school zien het als een taak om kinderen deze talenten te laten ontdekken en te ontwikkelen. Naast gewone schoolvakken is er voor onze leerlingen daarom de mogelijkheid zich te bezig te houden met muzikale vorming, dans en kunstzinnigheid. Belangrijk daarbij is dat het niet uitmaakt waar een kind in uitblinkt: iedereen krijgt op De Muze een podium.
Op de Muze zorgen we goed voor elkaar, maar ook voor onszelf. Zo leren we de kinderen om respectvol met elkaar om te gaan, waarbij gelijkwaardigheid een grote rol speelt, en moedigen we kinderen aan zich uit te spreken over wat hen dwars zit. Maar ook op andere gebieden zorgen we goed voor onszelf: de kinderen krijgen verkeersles en er wordt veel aandacht besteed aan gezonde voeding.
Elk kind moet de mogelijkheid hebben om de wereld waarin wij leven onder de loep te nemen. Wereldoriëntatie is op de Muze daarom een belangrijk onderdeel. Het gaat hierbij om kennis en vaardigheden die betrekking hebben op de directe leefwereld van kinderen en op de samenleving waarin zij zelf leven. Vanaf groep 3 wordt wereldoriëntatie in verband gebracht met de vakken biologie, aardrijkskunde en geschiedenis. De school staat telkens in het teken van een nieuw wereldlijk thema. Dat thema verandert vijf keer per jaar. Zo leren kinderen op hun eigen niveau de wereld te ontdekken.
Ieder kind staat anders in het leven en ieder kind heeft andere specifieke talenten en interesses die het in een eigen tempo ontwikkelt. Een leerling krijgt bij ons de mogelijkheid om op eigen wijze en tempo te leren. Daarbij vormt het eigen kunnen de leidraad. Elke leerling volgt in grote lijnen dezelfde lesmethode maar er wordt wel gekeken naar een eigen aanpak.
Hoe op school met elkaar omgaan wordt, heeft een grote invloed op hoe plezierig de schooltijd is voor een kind. Op De Muze hechten we er daarom veel waarde aan dat kinderen leren hoe je respectvol met elkaar omgaat. Wij streven ernaar een positief klimaat te scheppen, waarin kinderen en leerkrachten respect hebben voor elkaar, voor anderen en hun meningen. Alleen op basis van wederzijds respect kunnen kinderen van elkaar, over elkaar en met elkaar leren. De schoolleiding, de leerkrachten, en alle andere volwassenen die aan de school verbonden zijn, bewaken dit wederzijdse respect actief. Om dit te bereiken, hebben we op onze school de zogenaamde kapstokregels:
1) we gaan respectvol met elkaar om;
2) we zorgen dat iedereen zich fijn en veilig voelt;
3) we dragen zorg voor onze omgeving.
Met andere woorden: lief zijn voor elkaar!
Samenwerkend leren heeft een structurele plek in het onderwijs dat op De Muze gegeven wordt. Door samen te werken, leren kinderen om te gaan met verschillen perspectieven en benaderingen, maar ook om gebruik van deze verschillen te maken. Belangrijke aspecten bij samenwerkend leren zijn de positieve wederzijdse afhankelijkheid in combinatie met de individuele verantwoordelijkheid van de leerlingen. Groepswerk staat zo onder andere ten dienste aan het ontwikkelen van sociale en executieve vaardigheden.